F-16 Air Task Force in Afghanistan gereed voor missie; foto ministerie van Defensie |
Een woordvoerder van het ministerie van Defensie meldt vrijdag: “Nederlandse F-16’s leveren deze maand 10 jaar een bijdrage aan de stabiliteit en veiligheid in Afghanistan. Sinds een jaar zijn ze actief voor de politietrainingsmissie in Kunduz.”
De jachtvliegtuigen werden in het begin ingezet voor operatie Enduring Freedom en opereerden toen vanaf de Amerikaanse basis Manas in het Centraal-Aziatische land Kirgizië.
Operatie Enduring Freedom (OEF) werd in gang gezet na de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten.
Omdat eerst naar Afghanistan moest worden gevlogen, waren de vluchten lang. Een vlucht die 8 uur duurde was geen uitzondering.
Om die reden voorzagen tankvliegtuigen de toestellen in de lucht van nieuwe brandstof, soms wel 3 keer per vlucht.
In 2005 kwam het accent te liggen bij de ISAF-missie (International Security Assistance Force) die wordt geleid door de NAVO.
Het Nederlandse luchtcommando, de Air Task Force (ATF), verhuisde naar de Afghaanse hoofdstad Kabul, waar de F-16’s luchtsteun leverden aan de grondtroepen van de internationale coalitie.
Uruzgan
Toen de Task Force Uruzgan in 2006 een feit was, werd het detachement verlegd naar Kandahar Airfield (KAF) in het zuiden van Afghanistan. Daar ondersteunden de gevechtsvliegtuigen direct de Nederlandse grondtroepen.
Defensie bericht dat in deze periode het karakter van de inzet veranderde, en de toestellen vaak hun wapens moesten gebruiken.
Ook Apache-gevechtshelikopters en, afwisselend Chinook- en Cougar-transporthelikopters, maakten toen deel uit van de ATF.
Nederland leidde voor de ISAF-missie van de NAVO van augustus 2006 tot augustus 2010 de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan.
Politietrainingsmissie Kunduz
De Nederlandse missie in Uruzgan eindigde in augustus 2010. In 2011 begon Nederland een politietrainingsmissie in de Noord-Afghaanse provincie Kunduz.
De F-16’s opereren daarom sinds een jaar vanaf de basis Camp Marmal bij de stad Mazar-e-Sharif, de hoofdstad van de provincie Balkh, de westelijke buurprovincie van Kunduz.
Vanaf Mazar-e-Sharif ondersteunen de vliegtuigen de politietrainingsmissie in Kunduz. Ze voeren daarvoor vooral verkenningsmissies uit.
Daarbij gebruiken zij het fotoverkenningsysteem RecceLite, waarmee ze onder meer geïmproviseerde explosieven opsporen.
De F-16’s zijn al meer dan 1200 keer opgestegen vanaf Mazar-e-Sharif en indien nodig geven ze direct luchtsteun als grondeenheden in de problemen raken.
Luitenant-kolonel Denny Traas, de commandant van de ATF21, zegt: “Dagelijks voeren wij met onze F-16’s missies uit voor de Nederlanders van de politietrainingsmissie. Daarnaast ondersteunen wij coalitietroepen. Sinds onze verhuizing van Kandahar naar Mazar-e-Sharif vlogen ruim 1200 sorties, bij elkaar bijna 2400 uur.”
De Air Task Force ondersteunt met 4 F-16-gevechtsvliegtuigen en ongeveer 100 manschappen vanaf het vliegveld bij Mazar-e-Sharif de politietrainingsmissie in Kunduz. In september begon de 21e rotatie (ATF-21) aan zijn missie.
Zie ook:
Air Task Force (ATF 21) van luchtmacht aan de slag in Mazar-e-Sharif